Klasa CM2A doświadczyła prawdziwie wzbogacającego doświadczenia obywatelskiego, biorąc aktywny udział w 28. edycji Parlamentu Dziecięcego. Inicjatywa ta, zorganizowana przez Parlament Narodowy we współpracy z francuskim Ministerstwem Edukacji i AEFE, oferuje uczniom CM2 praktyczne zanurzenie się w procesie legislacyjnym i podstawowych zasadach demokracji.
Tegorocznym tematem przewodnim była ochrona oceanów, ze szczególnym naciskiem na walkę z zanieczyszczeniem mórz. Mając na uwadze tę kluczową kwestię, uczniowie CM2A przyjęli poważne i kreatywne podejście do opracowania projektu ustawy mającej na celu znalezienie praktycznych rozwiązań tego poważnego wyzwania środowiskowego.
Mimo że ich propozycja nie znalazła się początkowo na liście w procesie selekcji, zaangażowanie i determinacja uczniów nigdy nie osłabły. Kontynuowali pilną pracę, dopracowując swój projekt z pomocą nauczyciela. Ich wytrwałość została nagrodzona wyjątkową wideokonferencją z posłem do Parlamentu Europejskiego dla obywateli francuskich mieszkających poza Francją.
To wirtualne spotkanie było uprzywilejowanym momentem wymiany i dzielenia się. Studenci mieli okazję zaprezentować sfinalizowany projekt ustawy przedstawicielowi narodu, który okazał szczere zainteresowanie ich przemyśleniami i zaangażowaniem. Ta bezpośrednia interakcja z ustawodawcą niewątpliwie odcisnęła na nich swoje piętno i wzmocniła ich zrozumienie roli instytucji demokratycznych.
Przypominamy, że Parlament Dziecięcy to zakrojona na szeroką skalę operacja edukacyjna, która pozwala uczniom CM2 wcielić się w rolę ustawodawców. Pod kierunkiem swoich nauczycieli są oni zapraszani do debatowania, formułowania pomysłów i przygotowywania projektów ustaw dotyczących aktualnych kwestii. Proces ten daje im pierwsze praktyczne doświadczenie demokratycznej debaty i roli posła do parlamentu.
W edycji 2024-2025 uczestniczące klasy mogły skorzystać z bogatego pakietu edukacyjnego zapewnionego przez Parlament Narodowy, w tym materiałów informacyjnych na temat instytucji, zabawnych komiksów i dostosowanych zestawów dydaktycznych.
Chociaż projekt ustawy klasy CM2A nie został wybrany do jury krajowego w dniu 29 kwietnia 2025 r., ich podróż i spotkanie z Posłem do Parlamentu Europejskiego świadczą o ich obywatelskim zaangażowaniu i bogactwie tego doświadczenia. Jesteśmy szczególnie dumni z ich zaangażowania i chęci przyczynienia się do ochrony naszej planety. Ich udział w Parlamencie Dziecięcym będzie niewątpliwie niezapomnianą lekcją obywatelską dla tych młodych obywateli.