W dniach 8 i 22 maja, w ramach projektu „Les petits scientifiques” i wymiany międzyklasowej, uczniowie CE2 mieli zaszczyt gościć w swoich klasach pana Jean-Paula Santasouka, nauczyciela z gimnazju m. Te sesje naukowe były prawdziwym zanurzeniem w świecie wiedzy naukowej.
Głównym celem było umożliwienie uczniom CE2 bezpośredniego kontaktu z naukowcem i omówienia z nim podstaw podejścia naukowego. Pan Santasouk rozpoczął swoją prelekcję, czerpiąc inspirację z dziecięcej powieści detektywistycznej. Uczniowie zostali poproszeni o znalezienie wskazówek, wysunięcie hipotez i ich weryfikację, tworząc konkretne powiązanie między dochodzeniem policyjnym a rygorem naukowym.
Młodzi naukowcy dowiedzieli się również o sprzęcie powszechnie używanym w nauce, w tym o jego konkretnych funkcjach i środkach ostrożności, które należy zachować, w szczególności o tym, co należy nosić podczas pracy z różnymi substancjami. Następnie mieli okazję zobaczyć i dotknąć wielu podstawowych narzędzi używanych w eksperymentach naukowych, w tym skalpeli, wag elektronicznych, kolb Erlenmeyera, mikroskopów i szklanych szkiełek.
Sesje te obejmowały również „plogging”, ekologiczną aktywność, która łączy sport i zbieranie śmieci, podnosząc świadomość uczniów na temat potrzeby ochrony środowiska.
Następnie, uczniowie CE2 zajęli się kwestią powietrza. Korzystając z różnych praktycznych eksperymentów, zbadali i znaleźli odpowiedzi na następujące fundamentalne pytania:
- Czy powietrze może być uwięzione jak inne materiały?
- Jak możemy udowodnić, że powietrze zajmuje przestrzeń?
- Czy powietrze można skompresować jak plastikową butelkę?
- Czy powietrze można zważyć?
Wszystkie te eksperymenty udowodniły w zabawny i eksperymentalny sposób, że powietrze jest rzeczywiście materią. Te dwie sesje naprawdę zafascynowały naszych uczniów CE2, dając im niezapomniane, praktyczne doświadczenie nauki.