We wtorek 26 listopada Szkoła Francuska po raz kolejny miała zaszczyt gościć Kevina Tillie, podwójnego mistrza olimpijskiego. Po zachwycie klas CE2 w lutym ubiegłego roku, tym razem to grupa siatkarska z Saskiej Kępy miała okazję spotkać się z tą sportową legendą.

Podczas tego wyjątkowego poranka młodzi sportowcy mogli porozmawiać z Kevinem Tillie o ich wspólnej pasji – siatkówce. Mistrz podzielił się z nimi swoimi doświadczeniami, radami i wizją sportu na najwyższym poziomie. Uczniowie mogli również zadać mu szereg pytań.

Na zakończenie spotkania Kevin Tillie zaprosił naszych uczniów i ich nauczycieli wychowania fizycznego na mecz Pucharu Europy z Berlinem, który odbył się 3 grudnia. Była to wyjątkowa okazja dla tych zapalonych kibiców, aby doświadczyć meczu na wysokim poziomie i emocjonować się razem ze swoim mistrzem.

To nowe spotkanie z Kevinem Tillie pozostanie w pamięci wszystkich uczestników. Wielkie podziękowania dla niego za jego hojność i inwestycję w naszą młodzież. Jego zaangażowanie w przekazywanie swojej pasji i wiedzy jest źródłem inspiracji dla wszystkich młodych sportowców w LFV.

Tego typu wydarzenie pozwala nam przekazywać wartości sportu i mamy nadzieję, że zainspiruje nowe powołania wśród naszych uczniów…

14 listopada nasi licealiści mieli okazję porozmawiać z czołową postacią polskiej dyplomacji – Tomaszem Orłowskim. Były ambasador Polski we Francji i Włoszech, odznaczony Legią Honorową, odwiedził naszą szkołę, aby podzielić się swoim bogatym doświadczeniem zawodowym z uczniami, szczególnie tymi, którzy rozważają podjęcie studiów na kierunku nauk politycznych.

Spotkanie, zorganizowane z inicjatywy grupy studentów ostatniego roku w ramach projektu przygotowującego ich aplikację do Sciences Po, było możliwe dzięki wsparciu Towarzystwa Członków Legii Honorowej w Warszawie. Pan Orłowski z pasją opowiadał o swojej bogatej karierze zawodowej. Były ambasador Polski w Paryżu w latach 2007-2014, a następnie we Włoszech i San Marino, został odznaczony Legią Honorową w dowód uznania jego zasług dla Francji. Studenci byli szczególnie zainteresowani jego analizą zagadnień związanych ze współczesną dyplomacją i wyzwaniami stojącymi przed dyplomatami.

Spotkanie było kontynuowane sesją pytań i odpowiedzi, podczas której studenci mogli zadawać swoje pytania panu Orłowskiemu. Dyskusja pozwoliła uczniom lepiej zrozumieć funkcjonowanie dyplomacji i poznać fascynujący zawód.

Serdecznie dziękujemy Panu Tomaszowi Orłowskiemu za dyspozycyjność i jakość wystąpienia!

25 listopada nasi ekoprzedstawiciele ze szkoły podstawowej zebrali się razem aby wspólnie zrealizować swoje ekologiczne projekty. W towarzystwie pana Mora, dyrektora szkoły, oraz panów Mangot i Moussou, naszych nauczycieli-doradców ds. zrównoważonego rozwoju, położyli podwaliny pod bardziej przyjazną środowisku szkołę.

Przedstawiciele, wybrani przez swoich kolegów i koleżanki z klasy (po dwoje dzieci z każdej klasy), zaprezentowali wiele pomysłów, które zebrali w swoich klasach. Omówiono szeroki zakres tematów, pokazując, że najmłodsze dzieci są naprawdę świadome kwestii środowiskowych.

Proponowane inicjatywy obejmują :

Projekty te pokazują prawdziwą świadomość naszych uczniów. Wykazali się dużą kreatywnością i silną motywacją do działania na rzecz środowiska.

Nasza szkoła otrzymała niedawno prestiżowy certyfikat EFE3D. To wyróżnienie docenia nasze zaangażowanie w ochronę środowiska i niezwykłą pracę wszystkich zaangażowanych osób, zwłaszcza naszych młodych ekoprzedstawicieli.

W nadchodzących miesiącach ekoprzedstawiciele, we współpracy z zespołami nauczycielskimi, będą pracować nad realizacją tych projektów. Jesteśmy dumni, że możemy liczyć na zaangażowanie naszych młodych ekoprzedstawicieli.

Brawo dla wszystkich ekoprzedstawicieli za ich entuzjazm i determinację!

Nasi uczniowie z CE2 zabłysnęli w krajowym konkursie „Teatr, sport i język francuski”, zorganizowanym przez Institut Francuski. Konkurs, ogłoszony z okazji Igrzysk Olimpijskich i Paralimpijskich w Paryżu, zaprosił uczniów do wyrażenia swojej kreatywności poprzez stworzenie sztuki na temat sportu.

Nasze młode talenty postanowiły wcielić się w polskich mistrzów, zarówno dawnych, jak i obecnych. Po przeprowadzeniu dogłębnych badań na temat swoich ulubionych sportowców na lekcjach języka polskiego, napisali wyimaginowane wywiady w języku francuskim. Następnie wcielili się w dziennikarzy sportowych, przewodników muzealnych, a nawet samych mistrzów, aby nagrać swoje skecze.

Odkryj nagrania naszych uczniów:

Praca wykonana przez naszych uczniów była niezwykła i została nagrodzona! Jedna z naszych grup zdobyła pierwszą nagrodę w kategorii dwujęzycznych szkół podstawowych. Ceremonia wręczenia nagród, która odbyła się 29 listopada w obecności ambasadora Francji, była niezapomnianym momentem dla naszych młodych zwycięzców.

Konkurs był wspaniałą okazją dla naszych uczniów do rozwijania umiejętności posługiwania się językiem francuskim, poznania polskiej kultury sportowej i odkrycia świata teatru. Jesteśmy bardzo dumni z ich sukcesu i chcielibyśmy im serdecznie pogratulować.

W dniach 3 i 4 grudnia uczniowie naszej szkoły mieli zaszczyt spotkać Larissę Cain, autorkę pamiętnika „Byłam dzieckiem w warszawskim getcie”. Zaproszona przez Instytut Francuski w Polsce z okazji wydania jej książki w języku polskim, Larissa Cain podzieliła się z naszymi uczniami swoją poruszającą historią.

3 grudnia w Liceum Żmichowskiej uczniowie Terminale jako pierwsi mieli okazję wysłuchać Larissy Cain opowiadającej o swoim dzieciństwie skradzionym przez wojnę. Jej przejmujące zeznania, mieszające wspomnienia zwykłego życia i okropności Holokaustu, głęboko poruszyły publiczność. Siła i odwaga tej kobiety, która potrafiła odbudować swoje życie po tylu przejściach, wzbudziła ogromny podziw wśród uczniów.

Następnego dnia, w szkole na Sadybie, uczniowie z CM2 oraz klas międzynarodowych 6ème mieli zaszczyt porozmawiać z autorką. Z prostotą i szczerością opowiedziała im o swoim życiu, ze wzruszeniem wspominając najtrudniejsze chwile z dzieciństwa. Uczniowie byli zafascynowani jej historią i zadawali wiele pytań na temat jej doświadczeń, tego, jak przezwyciężyła trudności i jej kariery pisarskiej.

Spotkania te są dla naszych uczniów okazją do refleksji nad pojęciem pamięci i zakwestionowania potrzeby przekazywania zeznań ocalałych. Pozwalają im również lepiej zrozumieć znaczenie uniwersalnych wartości tolerancji i szacunku dla innych.

Chcielibyśmy serdecznie podziękować Larissie Cain za tę spotkania. Jej wspomnienia na długo pozostaną w pamięci naszych uczniów!

Z przyjemnością prezentujemy wyjątkowy projekt w naszej szkole: Bouquinerie, pierwszą używaną francuskojęzyczną księgarnię w Warszawie. Zlokalizowana w holu szkoły podstawowej na Sadybie, oferuje ponad 1000 książek, w tym szeroki wybór dla dzieci, umożliwiając młodszym i starszym odkrywanie świata książek, jednocześnie biorąc udział w ekologicznie odpowiedzialnej inicjatywie.

Dlaczego warto wybrać La Bouquinerie?

La Bouquinerie została założona przez wolontariuszy z kolektywu Varsauvons la Planète w celu promowania gospodarki o obiegu zamkniętym i dzielenia się książkami. Dając książkom drugie życie, zachęcamy do obiegu wiedzy i historii. W ten sposób każda książka ma szansę przejść przez kilka rąk, oferując różnorodne lektury, jednocześnie zmniejszając nasz wpływ na środowisko.

Jak to działa?

→ Godziny otwarcia:

La Bouquinerie jest otwarta w każdą środę od 8.15 do 9.15, z dodatkowymi terminami regularnie ogłaszanymi. Aby śledzić te informacje, odwiedź stronę Varsauvons la Planète na Facebooku tutaj: https://www.facebook.com/varsauvonslaplanete/

→ Nabywanie książek:

Wszystkie książki w La Bouquinerie pochodzą z darowizn. Za każdą książkę wymagany jest wkład w wysokości 10 PLN lub 20 PLN (w zależności od formatu). Jeśli chcesz zwrócić książkę, możesz otrzymać zwrot części swojej darowizny (8 zł lub 18 zł w zależności od formatu). Zebrane w ten sposób fundusze wspierają projekty Varsauvons la Planète.

→ Katalog online:

Katalog online został utworzony, aby ułatwić wyszukiwanie: https://docs.google.com/…/1TEVwcA9MHzz6EAdQz75E…/edit…. Można zapoznać się z wyborem książek, a nawet zarezerwować jedną z nich. Varsauvons la Planète zajmie się dostawą do szkoły.

La Bouquinerie to wspaniała okazja, aby zapoznać dzieci z czytaniem, jednocześnie podnosząc ich świadomość na temat wartości dzielenia się i zrównoważonego rozwoju. Serdecznie dziękujemy rodzicom i społeczności LFV zaangażowanym w ten wspaniały projekt.

2 października, w przyjaznej i sportowej atmosferze, uczniowie klasy 6ème wzięli udział w integracyjnej wycieczce rowerowej z okazji rozpoczęcia roku szkolnego. Trasa, łącząca dwie siedziby Szkoły Francuskiej w Warszawie, z Saskiej Kępy na Sadybę, była okazją do świętowania wartości olimpijskich, kilka miesięcy po Igrzyskach Paryż 2024.

Wyposażeni w rowery, dokładnie sprawdzone wcześniej przez zespół Varsauvons la Planète, uczniowie przejechali warszawskimi ścieżkami rowerowymi, promując ekologiczny środek transportu. Inicjatywa ta doskonale wpisuje się w projekt „RecycleVie”, który wkrótce zostanie uruchomiony w szkole.

Po przyjeździe na Sadybę uczniowie klasy 6ᵉ zostali ciepło powitani przez kadetów z klas CM2. Wspólnie wzięli udział w sportowym popołudniu pełnym atrakcji: koszykówki i piłki nożnej, ale także wyścigów biegowych! Te wspólne chwile pomogły wzmocnić więzi między uczniami z różnych poziomów i stworzyć prawdziwą grupową dynamikę.

Ten dzień integracji był czymś więcej niż tylko przejażdżką rowerową. Była to również okazja do promowania podstawowych wartości, takich jak szacunek, wzajemna pomoc i postawa obywatelska. Wybierając rower jako środek transportu, uczniowie pokazali swoje zaangażowanie w bardziej zrównoważoną przyszłość.

Zapraszamy do obejrzenia filmu nakręconego przez naszych nauczycieli:

We wtorek 24 września uczniowie sekcji międzynarodowej w klasach CM1 przeżyli wyjątkowe doświadczenie artystyczne. Mieli zaszczyt gościć Martę Gwiazdę, utalentowaną ilustratorkę książki dla dzieci „Krótka bajka o życzliwości”.

W ciepłej i twórczej atmosferze Marta Gwiazda oprowadziła dzieci po kulisach swojego zawodu. Z pasją wyjaśniła poszczególne etapy tworzenia ilustracji, od znalezienia inspiracji, po ostateczne kolorowanie. Uczniowie byli zdumieni i zadawali mnóstwo pytań na temat używanych narzędzi, stosowanych technik i historii kryjących się za każdym rysunkiem.

Spotkanie to było dla dzieci okazją do lepszego zrozumienia sztuki, która towarzyszy ich ulubionym historiom. Odkryli, że ilustracja to znacznie więcej niż tylko rysunek: to język, który przekazuje emocje, opowiada historie i ożywia postacie.

To zanurzenie w świecie ilustracji wzbudziło ogromne zainteresowanie wśród uczniów, których zachęcono do rozwijania własnej kreatywności. Uczniowie byli zachwyceni, że mogli swobodnie puścić wodze fantazji i stworzyć własne historie.

Serdecznie dziękujemy Marcie Gwieździe za podzielenie się swoją pasją z naszymi młodymi uczniami. To spotkanie pozostanie dla nich niezapomnianym wspomnieniem.

W czwartek 3 października uczniowie Terminale specjalizujący się w naukach humanistycznych, literaturze, filozofii i geopolityce mieli zaszczyt gościć Nicolasa Tenzera, wybitnego filozofa politycznego. Spotkanie, które zgromadziło uczniów z Lycée Français de Varsovie i Lycée Żmichowska, było okazją do pogłębienia wiedzy na bardzo ważny temat: konfliktu w Ukrainie.

Nicolas Tenzer, czołowa postać współczesnej myśli politycznej, z pasją podzielił się swoją analizą rosyjskiej inwazji na Ukrainę. Podkreślił znaczenie zdecydowanego wsparcia Ukrainy w obliczu rosyjskiej agresji i wyraził ubolewanie z powodu niechęci zachodnich demokracji do przyjęcia bardziej zdecydowanego stanowiska od samego początku konfliktu. Studenci byli szczególnie zainteresowani jego analizą przyczyn tej wojny i wynikających z niej kwestii geopolitycznych.

Aby uczynić spotkanie bardziej interaktywnym, studenci zadawali Nicolasowi Tenzerowi wiele pytań. Dyskusje były bogate i urozmaicone, obejmując tematy tak różnorodne, jak odpowiedzialność międzynarodowych decydentów, humanitarne konsekwencje wojny i przyszłość światowego porządku. Ta dynamika umożliwiła młodym ludziom rozwinięcie umiejętności krytycznego myślenia i lepsze zrozumienie złożonych kwestii związanych z tym konfliktem.

Dzięki spotkaniu z tak zaangażowanym myślicielem uczniowie mogli uświadomić sobie, jak ważne jest, aby być poinformowanym i zaangażowanym w najważniejsze kwestie naszych czasów.

Chcielibyśmy serdecznie podziękować Nicolasowi Tenzerowi za jego obecność i jakość wykładu. Spotkanie to jest doskonałą ilustracją zaangażowania naszej szkoły w kształcenie światłych i odpowiedzialnych obywateli.

W czwartek 10 października uczniowie klas Première i Terminale mieli zaszczyt gościć Francisa-André Wollmana, wybitnego dyrektora ds. badań w CNRS i członka Francuskiej Akademii Nauk. Spotkanie to, zorganizowane w ramach wizyty profesora w Warszawie dzięki wsparciu Ambasady Francji, dało młodzieży możliwość poznania najważniejszych zagadnień związanych z badaniami nad biologią roślin.

Konferencja rozpoczęła się od fascynującej prezentacji kariery Francisa-André Wollmana. Profesor przedstawił najważniejsze etapy swojej kariery, podkreślając znaczenie badań naukowych w zrozumieniu otaczającego nas świata. Uczniowie mogli dowiedzieć się, co dzieje się za kulisami badań naukowych i jakie wyzwania stoją przed naukowcami na co dzień.

Głównym tematem spotkania była fotosynteza, która została omówiona z wielu różnych perspektyw. Profesor Wollman w jasny i przystępny sposób wyjaśnił złożone mechanizmy związane z tym kluczowym dla naszej planety procesem. Następnie omówił wpływ zmian klimatycznych na fotosyntezę i potencjalne konsekwencje dla ekosystemów.

Aby uczynić konferencję bardziej interaktywną, uczniowie mieli możliwość zadawania pytań. Dyskusje były bogate i zróżnicowane, co świadczy o ciekawości i zainteresowaniu młodych ludzi nauką.

Poznając pracę światowej sławy badacza, uczniowie mogli docenić znaczenie nauki w stawianiu czoła wyzwaniom środowiskowym, przed którymi stoimy.

Serdecznie dziękujemy Francisowi-André Wollmanowi za jego czas i dyspozycyjność!

Zajęcia pozaszkolne odbywają się w trzech blokach czasowych.

Od poniedziałku do piątku:

Oprócz tego proponujemy świetlicę: poranna od 7h30 do 8h30  oraz popołudniową 15h55 – 17h30 (przedszkole) i 15h55-18h00 (szkoła podstawowa)  – niezmiennie pod warunkiem zapisu na zajęcia w pierwszym bloku. Zachęcamy jednak do wybierania zajęć zamiast świetlicy.  

Proponowane zajęcia: Aktualny plan oferowanych zajęć dla poszczególnych klas wg dni tygodnia będzie dostępny na stronie internetowej szkoły od 30/08/2024. Jest także widoczny na profilu państwa dziecka na platformie EDUKA.

Zapisy odbywają się w następujących etapach:

  1. od soboty 31 sierpnia o godzinie 9:00 do poniedziałku 2 września do godz. 12:00 – zapisy internetowe poprzez aplikację EDUKA 
  1. W przypadku zajęć gdzie liczba chętnych przewyższy liczbę miejsc, w dniu 3/09 przeprowadzone zostanie losowanie spośród wszystkich zapisanych.
  1. W dniu 4/09/24 w godzinach 12:00 – 23:59 będą Państwo musieli skorygować zapisy jeśli okaże się, że w rezultacie losowania nazwisko państwa dziecka wypadło z listy zajęć pierwszego wyboru i trzeba w to miejsce wybrać inne zajęcia. 

Zajęcia zostaną uruchomione pod warunkiem  zebrania wystarczającej liczby uczestników.

  1. W dniach od 5/09/24 o godzinie 14:00 do 6/09/24 do godziny 12:00 należy koniecznie sprawdzić i ewentualnie poprawić zapisy, jeśli grupa do której zapisane jest państwa dziecko została zamknięta z powodu zbyt małej liczby uczestników.

Zajęcia rozpoczną się 9/09/2024.

Stosujemy następujące cztery rodzaje ryczałtowych opłat rocznych w zależności od liczby dzieci przewidzianych dla danych zajęć:

  1. 12 do 18/20 uczniów: 900 PLN (zajęcia sportowe)
  2. 8 do 12 uczniów: 1200 PLN /rok (głównie zajęcia językowe i artystyczne)
  3. 6 do 8 uczniów: 1980 PLN (zajęcia o wartości dodanej w grupach o mniejszej liczebności, we współpracy z instytucjami zewnętrznymi)
  4. 3 do 4 uczniów: 2200 PLN (instrumenty, sensosfera)

Płatność trymestralna po otrzymaniu faktury:

Kalendarz zajęć pozalekcyjnych na rok 2024-2025 można znaleźć na naszej stronie internetowej: Zajęcia pozalekcyjne.

Powitanie uczniów będzie miało miejsce przed budynkiem B. 

Pani Dyrektor odczyta listy uczniów a wychowawcy klas przejmą opiekę nad uczniami i  zaprowadzą ich do klas.

10:00 klasy 6èmes – do godz. 13:00 

10:30 klasy 5èmes – do godz. 13:30 

11:00 klasy 4èmes – do godz. 14:00 

11:15 klasy 3èmes – do godz. 14:15 

13:30 klasy 2ndes – do godz. 15:30 

13:45 klasy 1ères – do godz. 15:45 

14:00 klasy Tales – do godz. 16:00 

Funkcjonowanie szkoły w tym pierwszym dniu będzie inne niż zazwyczaj: 

∙ nie będzie autobusu szkolnego 

∙ nie będzie szkolnej stołówki 

Plan lekcji będzie obowiązywać a usługa transportowa oraz stołówka szkolna będą działać od środy 4 września. 

Przydział uczniów do klas: 

Uczniowie są przydzielani do klas na podstawie poniższych kryteriów: 

∙ Liczba chłopców i dziewcząt  

∙ Potrzeby pedagogiczne i profile językowe 

Po rozpoczęciu roku szkolnego prośby dotyczące zmiany klasy nie będą  uwzględniane w związku z zaburzeniem równowagi powyższych kryteriów.