Liceum francuskie w Warszawie poszukuje opiekunów (opiekunek) na zieloną szkołę dla uczniów szkoły podstawowej w terminie 9-13 czerwca 2025 r. 

Ramy ogólne :

Wymagany profil : 

Zadania opiekuna (opiekunki) : 

Kandydaci(tki) proszeni(one) są o przesłanie do Liceum swego CV (« Recrutement classe verte 2025 ») do wtorku 15 maja 2025 r. mailem na adres : ekoziarska@lfv.pl

W ramach przygotowań do nowego roku szkolnego 2025-2026 Liceum Francuskie w Warszawie, placówka szkolna zarządzana przez Agencję ds. szkolnictwa francuskiego za granicą (AEFE), przeprowadza rekrutację pracowników zatrudnianych na umowie lokalnej. 

Przywiązujemy do rekrutacji szczególną wagę i poszukujemy pracowników o uznanych kwalifikacjach, dynamicznych i zmotywowanych, potrafiących pracować w zespole w wymagającym otoczeniu. 

Pracownika na poniższe stanowisko zatrudnimy od 1 września 2025 r.

Gimnazjum-liceum

Nauczyciel/ka języka polskiego w pełnym wymiarze czasu pracy (18 godz. tygodniowo)

Mogą być mu/jej powierzone różne poziomy nauczania.

Oczekiwania względem kandydata/kandydatki :

Jak kandydować ?

Kandydaci/tki proszeni/one są o skladanie dossier poprzez platformę elektroniczną AEFE Talents, gdzie również zamieszczone jest ogłoszenie; link do platformy : www.talents.aefe.fr 

Dossier powinno zawierać :

Kompletne dossier prosimy przysyłać poprzez platformę Talents : www.talents.aefe.fr do środy 30 maja 2025. 

Jedynie kandydatury kompletne i przesłane poprzez Talents będą brane pod uwagę.

Liceum Francuskie w Warszawie po raz kolejny udowodniło swoje zaangażowanie w obowiązek pamięci poprzez udział w corocznej akcji „Żonkile”. Inicjatywa ta, głęboko zakorzeniona w polskiej historii, upamiętnia bohaterskie powstanie w getcie warszawskim.

Jak co roku, Liceum Francuskie w Warszawie i jego społeczność szkolna połączyły siły, aby symbolicznie wesprzeć obchody powstania w getcie poprzez zakup żonkili, symboli pamięci. Gest ten utrwala pamięć o tych, którzy dzielnie walczyli i potwierdza zaangażowanie szkoły w obowiązek pamięci.

Edukacyjne przedsięwzięcia również wzbogaciły naukę o tym historycznym wydarzeniu. Studenci Terminale wzięli udział w znaczącym marszu przez centrum Warszawy, podążając śladami Marka Edelmana, ostatniego dowódcy powstania. To zanurzenie w przeszłości nadało konkretny wymiar lekturze jego najważniejszego dzieła „Zdążyć przed Panem Bogiem”.

Uczniowie klasy 5e wzięli również udział w przejmującym przedstawieniu teatralnym w Teatrze Lalka. Sztuka poruszała kluczowe tematy wykluczenia i wsparcia osób niepełnosprawnych, oferując zarówno historyczne, jak i współczesne spojrzenie na te kwestie. Obecność odtwórcy głównej roli, Daniela Krajewskiego, który sam ma zespół Downa i pochodzi z rodziny zaangażowanej w dialog polsko-żydowski, wzbogaciła dyskusję na temat tolerancji i akceptacji innych.

Poprzez te różnorodne działania LFV kontynuuje swoje zaangażowanie w przekazywanie pamięci i promowanie wartości tolerancji wśród młodszych pokoleń. Kampania „Żonkile” pozostaje punktem kulminacyjnym roku szkolnego, przypominając nam o znaczeniu pamięci w budowaniu bardziej oświeconej przyszłości.

18 marca około dwudziestu uczniów z Lycée Français de Varsovie wyruszyło do Berlina, aby wziąć udział w europejskim doświadczeniu. Drugi Europarlament odbył się w Liceum Francuskim w Berlinie w dniach 19-21 marca. Po raz drugi nasi uczniowie mieli wyjątkową okazję wcielić się w rolę posłów do Parlamentu Europejskiego, pełniąc tę funkcję podczas procesów legislacyjnych regulujących przyjmowanie dyrektyw europejskich.

Podczas tych trzech intensywnych dni debaty były ożywione, negocjacje czasami trudne, konsensus trudny do osiągnięcia, a przemówienia pełne pasji. Wszystko to odbywało się pod czujnym okiem przewodniczących komisji, którzy byli odpowiedzialni za zapewnienie sprawnego przebiegu dyskusji. Warto podkreślić niezwykłe zaangażowanie uczniów Terminale, którzy znakomicie wcielili się w role liderów na czele tych komisji. Ich zaangażowanie będzie niewątpliwie wzorem dla uczniów Première, którzy będą mieli okazję zająć te stanowiska w przyszłym roku.

W towarzystwie delegacji z niemieckiej szkoły Willy Brandt w Warszawie i Liceum Żmichowskiej w Warszawie, nasi uczniowie doświadczyli całkowitego zanurzenia w prawdziwie międzynarodowej atmosferze. Mieszały się języki i nawiązywały przyjaźnie z uczniami ze szkół AEFE z całego świata. Nawet przeszkody logistyczne nie były w stanie osłabić ich entuzjazmu i motywacji.

Opiekunowie, pani Stazewska Kemajou i pan Graslin, będą mile wspominać tę niezapomnianą grupę. W każdym momencie uczniowie wykazywali się wielką dojrzałością i powagą, ale także radością życia i wielkim poczuciem wspólnoty! Od ekscytujących gier laserowych po koncert punkrockowy, integracyjny grill i gry na świeżym powietrzu, wspólne doświadczenie było bogate i pełne emocji.

Chociaż twarze w drodze powrotnej były naznaczone zmęczeniem, nie ma wątpliwości, że powołania narodziły się w Berlinie i nie możemy się doczekać, aby zobaczyć, jak rozkwitną jeszcze bardziej w przyszłym roku!

Klasa CM2A doświadczyła prawdziwie wzbogacającego doświadczenia obywatelskiego, biorąc aktywny udział w 28. edycji Parlamentu Dziecięcego. Inicjatywa ta, zorganizowana przez Parlament Narodowy we współpracy z francuskim Ministerstwem Edukacji i AEFE, oferuje uczniom CM2 praktyczne zanurzenie się w procesie legislacyjnym i podstawowych zasadach demokracji.

Tegorocznym tematem przewodnim była ochrona oceanów, ze szczególnym naciskiem na walkę z zanieczyszczeniem mórz. Mając na uwadze tę kluczową kwestię, uczniowie CM2A przyjęli poważne i kreatywne podejście do opracowania projektu ustawy mającej na celu znalezienie praktycznych rozwiązań tego poważnego wyzwania środowiskowego.

Mimo że ich propozycja nie znalazła się początkowo na liście w procesie selekcji, zaangażowanie i determinacja uczniów nigdy nie osłabły. Kontynuowali pilną pracę, dopracowując swój projekt z pomocą nauczyciela. Ich wytrwałość została nagrodzona wyjątkową wideokonferencją z posłem do Parlamentu Europejskiego dla obywateli francuskich mieszkających poza Francją.

To wirtualne spotkanie było uprzywilejowanym momentem wymiany i dzielenia się. Studenci mieli okazję zaprezentować sfinalizowany projekt ustawy przedstawicielowi narodu, który okazał szczere zainteresowanie ich przemyśleniami i zaangażowaniem. Ta bezpośrednia interakcja z ustawodawcą niewątpliwie odcisnęła na nich swoje piętno i wzmocniła ich zrozumienie roli instytucji demokratycznych.

Przypominamy, że Parlament Dziecięcy to zakrojona na szeroką skalę operacja edukacyjna, która pozwala uczniom CM2 wcielić się w rolę ustawodawców. Pod kierunkiem swoich nauczycieli są oni zapraszani do debatowania, formułowania pomysłów i przygotowywania projektów ustaw dotyczących aktualnych kwestii. Proces ten daje im pierwsze praktyczne doświadczenie demokratycznej debaty i roli posła do parlamentu.

W edycji 2024-2025 uczestniczące klasy mogły skorzystać z bogatego pakietu edukacyjnego zapewnionego przez Parlament Narodowy, w tym materiałów informacyjnych na temat instytucji, zabawnych komiksów i dostosowanych zestawów dydaktycznych.

Chociaż projekt ustawy klasy CM2A nie został wybrany do jury krajowego w dniu 29 kwietnia 2025 r., ich podróż i spotkanie z Posłem do Parlamentu Europejskiego świadczą o ich obywatelskim zaangażowaniu i bogactwie tego doświadczenia. Jesteśmy szczególnie dumni z ich zaangażowania i chęci przyczynienia się do ochrony naszej planety. Ich udział w Parlamencie Dziecięcym będzie niewątpliwie niezapomnianą lekcją obywatelską dla tych młodych obywateli.

Szkoła na Sadybie miała przyjemność gościć pana Michała Malinowskiego, pasjonata opowieści i kustosza muzeum bajek MuBaBaO, w ramach inicjatywy opartej na Kamishibaï. Przez dwa dni pan Malinowski dzielił się magią japońskiego teatru podróżniczego z uczniami z różnych klas: MS/GS, GS, CP/CE1, PS/MS1, PS/MS2, TPS/PS, a także z uczniami z sekcji międzynarodowej z klas CP, CE1 i CE2 oraz z klas CM1 i CM2.

To zanurzenie w świecie Kamishibaï znalazło szczególny oddźwięk w projekcie „Nauka w działaniu” klasy CE2B. Po zapoznaniu się z urzekającym światem zwierząt za pośrednictwem filmu animowanego „Bonjour le monde”, uczniowie mieli okazję ożywić swoje odkrycia w kreatywny i angażujący sposób: przygotowując i nagrywając prezentacje na temat zwierząt za pomocą Kamishibaï.

Ta oryginalna forma opowiadania historii, w której opowieści rozwijają się w rytm przewijanych ilustracji, szczególnie spodobała się uczniom. Stali się zapalonymi gawędziarzami, wykorzystując swoje talenty artystyczne do dzielenia się wiedzą o królestwie zwierząt, wzbogacając swoje rozumienie świata żywego w zabawny i niezapomniany sposób. Wizyta pana Malinowskiego niewątpliwie wzmocniła ich uznanie dla tej wyjątkowej sztuki opowiadania historii i zainspirowała ich do tworzenia własnych dzieł.

Każdego roku Strefa Europy Środkowo-Wschodniej (ZECO) organizuje Tydzień Przedszkola, wydarzenie poświęcone wczesnej nauce i kreatywności najmłodszych uczniów. Podczas edycji 2025, która odbyła się w dniach 24-28 marca, Liceum Francuskie w Warszawie zaangażowało się w tę akcję.

Pierwszym działaniem było stworzenie wspólnego plakatu przez pięć klas przedszkolnych na temat „Poruszaj się – manipuluj – twórz”, przygotowanego na konkurs plakatowy ZECO. Proces rozpoczął się od wspólnej burzy mózgów, aby zdefiniować znaczenie tych trzech czasowników w przedszkolu. Następnie każdy nauczyciel wybrał zdjęcia swojej klasy, które najlepiej ilustrowały te działania, gromadząc około dwudziestu ujęć. Po rygorystycznym procesie selekcji wybrano i wydrukowano 15 zdjęć. Kolejnym krokiem było ułożenie zdjęć na plakacie, biorąc pod uwagę ograniczenia formatu i orientacji, aby stworzyć harmonijną kompozycję. Plakat został następnie wyeksponowany w holu szkoły, dając dzieciom i rodzicom wgląd w działalność przedszkola.

Ten wyjątkowy tydzień był kontynuowany wystawą w holu wejściowym naszej szkoły na Sadybie, podkreślającą wyobraźnię i twórczą energię naszych przedszkolaków wokół tematu natury!

Odwiedzający mogli podziwiać różnorodne dzieła inspirowane światem przyrody: kolorowe kwiaty, przedstawienia pszczół, rysunki krajobrazów, a także młode sadzonki. Kolory, kształty i tekstury opowiadały wyjątkowe historie, urzekając zarówno młodszych, jak i starszych!

Po raz kolejny Tydzień Przedszkolaka ZECO był udanym świętem umiejętności artystycznych i motorycznych naszych najmłodszych uczniów!

Lila Górska jest jednym z młodych muzyków wybranych do Orkiestry i Chóru Liceów Francuskich świata AEFE (OCLFM). Będzie miała zaszczyt zagrać na koncertach, które odbędą się w dniach 3-14 kwietnia 2025 r. w Lizbonie w Portugalii. Będąc perkusistką od prawie 7 lat, opowiada nam o swojej karierze muzycznej i motywacjach, a także udziela kilku rad młodym muzykom, którzy podobnie jak ona chcieliby dołączyć do OCLFM…

Czy możesz nam powiedzieć, skąd wzięła się Twoja pasja do muzyki?

Moja pasja do muzyki zaczęła się, gdy miałam 6 lat. Chciałam grać na instrumencie, ponieważ moje rodzeństwo i mama już grali. Zanim wybrałem instrumenty perkusyjne, poszedłem na zajęcia, aby zobaczyć jak one wyglądają. Brałem udział w lekcjach gry na gitarze, pianinie i perkusji. Od razu zakochałem się w instrumentach perkusyjnych. Skupiają się one na rytmie i mogą przejść od spokojnego do dynamicznego. Można na nich grać każdy rodzaj muzyki (klasyczną, rock, jazz, pop…). Gram na perkusji od prawie 7 lat i nadal uważam to za niesamowite i zabawne. Moimi ulubionymi instrumentami perkusyjnymi są ksylofon i wibrafon, ponieważ są tak miękkie i melodyjne.

Co sprawiło, że chciałeś wziąć udział w OCLFM?

Chciałam wziąć udział w OCLFM z trzech powodów. Pierwszym była możliwość grania z ludźmi, którzy grają na instrumentach, mówią po francusku i pochodzą z całego świata. Drugim jest gra w orkiestrze symfonicznej, gdzie trzeba słuchać innych. Ostatnim powodem było to, że moja starsza siostra brała już udział w OCLFM wiele lat wcześniej i uważała, że to świetne doświadczenie, więc sama chciałam spróbować.

Jakie były Twoje wrażenia z udziału w OCLFM po raz pierwszy?

Mój pierwszy udział w OCLFM był fantastyczny. Pomyślałem, że wspaniale jest grać tak piękne utwory z innymi, gdzie każdy instrument jest ważny i przyczynia się do utworu. Pozwoliło mi to również poznać ciekawych ludzi, którzy pasjonują się tym samym co ja: muzyką. Mimo że podczas koncertów byłam bardzo zestresowana, uważam, że efekt końcowy jest niesamowity, a wszystkie godziny prób były tego warte.

Czy przygotowujesz się inaczej niż w zeszłym roku?

Inaczej sie przygotowuje do udziału w OCLFM w tym roku, ponieważ w zeszłym roku byłam z moją starszą siostrą, a w tym roku jadę „ sama”. W zeszłym roku mieszkałam z dziadkami (w Brukseli), podczas gdy w tym roku będę mieszkać z nieznaną mi rodziną przez 10 dni w Lizbonie. Przygotowuję się inaczej niż w zeszłym roku, ponieważ od początku roku prosiłam mojego nauczyciela perkusji, czy mógłabym nauczyć się grać na dodatkowych instrumentach: kotłach i marimbie, abym mogła być gotowa do gry z orkiestrą, jeśli zajdzie taka potrzeba. Chcę też więcej ćwiczyć, aby być bardziej pewna siebie na próbach i koncertach.

Szkoła francuska podejmuje działania przeciwko nękaniu za pomocą programu pHARe. Po przeszkoleniu personelu, nasi uczniowie-ambasadorzy pHARe są gotowi do odegrania kluczowej roli.

pHARe to kompleksowy program zapobiegania nękaniu i radzenia sobie z nim. Zostanie on wdrożony we francuskich szkołach w latach 2021-2023 i rozszerzony na wszystkie francuskie szkoły za granicą. Nasi ambasadorzy pHARe, których jest 20, po rygorystycznym szkoleniu, są pełnoprawnymi członkami programu. Nasi uczniowie z klas 6ᵉ, 5ᵉ, 4ᵉ, 1ʳᵉ i Terminales zostali przeszkoleni w zakresie wykrywania i zwiększania poziomu świadomości, ale nigdy nie interweniując bezpośrednio w sytuacji nękania.

Szkolenie Ambasadorów pHARe koncentrowało się w szczególności na :

Główne zadania naszych ambasadorów studenckich:

Nasi ambasadorzy pHARe są strażnikami dobrostanu w szkole. Swoje pierwsze działania podejmą pod koniec marca w ramach Dnia Bezpiecznego Internetu, który podniesie świadomość uczniów na temat korzystania z technologii cyfrowych. Już teraz wykazali się kreatywnością, wymyślając dwa piękne hasła:

„Molestowaniu mówimy: żegnaj!
„Nie ma bójek, kiedy jest pHARe”.

Inspirujące motto dla ich przyszłego bloga
„Prześladowany uczeń jest jak łódź zagubiona w ciemności, a my jesteśmy latarnią morską, która oświetli mu drogę.

Gratulacje dla każdego z nich za ich zaangażowanie!

Z przyjemnością przedstawiamy pierwszy projekt Varsauvons la Planète w 2025 roku: Recyclerie, wyjątkowy i zaangażowany projekt wspierany przez Varsovie Acceuil i szkołę francuską.

Utworzona w lekkiej konstrukcji z prefabrykatów pochodzących z recyklingu, urządzona i wyposażona, Recyclerie umożliwi małym zespołom (do 8 osób) realizację projektów związanych z recyklingiem i gospodarką o obiegu zamkniętym. Projekty będą organizowane w formie cotygodniowych lub comiesięcznych warsztatów, nadzorowanych przez wolontariuszy, którzy są ekspertami w swoich dziedzinach. Projekty będą skierowane do uczniów LFV, ale także do wszystkich odbiorców, młodzieży i dorosłych, zarówno w szkole, jak i poza nią.

Recyclerie to znacznie więcej niż tylko przestrzeń:

Prefabrykaty zostały zainstalowane 28 stycznia na podwórku Szkoły francuskiej na Saskiej Kepie. Na zespoły Varsauvons la Planète i LFV czekają teraz dwa duże projekty, których zakończenie zaplanowano na czerwiec 2025 r:

Wyposażenie przestrzeni wewnętrznej: modułowa i praktyczna przestrzeń dla różnych warsztatów.
Zagospodarowanie przestrzeni zewnętrznej: integracja prefabrykatów z otoczeniem, boiskiem szkolnym i stworzenie atrakcyjnej zielonej przestrzeni.

Kto może wziąć udział?
Każdy, kto chce rozpocząć lub wdrożyć projekt zgodny z filozofią Varsauvons la Planète, lub każdy, kto chce wziąć udział w istniejącym projekcie, w zależności od dostępności i życzeń.

W obu przypadkach należy skontaktować się z zespołem Varsauvons la Planète, który pomoże w przygotowaniu projektu: wykonalność, tworzenie, planowanie, realizacja.

Dowiedz się więcej o Varsauvons la Planète:
Strona internetowa: www.varsauvonslaplanete.org
Kontakt: varsauvonslaplanete@lilo.org

Liceum Francuskie w Warszawie z dumą prezentuje prace swoich uczniów z klasy CM2 w ramach akcji „Dis-moi dix mots” („Powiedz mi dziesięć słów”). W tym roku wybrano temat „Dis-moi dix mots pour la planète” („Powiedz mi dziesięć słów dla planety”), który zainspirował naszych młodych twórców.

„Dis-moi dix mots” to inicjatywa mająca na celu podniesienie świadomości języka francuskiego przez cały rok szkolny. Jest ona organizowana przez francuskie Ministerstwo Kultury. W ramach kampanii Ministerstwo Edukacji organizuje konkurs kreatywnego pisania otwarty dla uczniów szkół podstawowych i średnich.

Pod nadzorem nauczyciela Matthieu Ghariani uczniowie przygotowali dwa oryginalne i kreatywne projekty:

Odkryj poniżej dziesięć słów, które stanowiły podstawę ich twórczości:
biome, butiner, canopée, conscient, débrousser, empreinte, ganer, palmeraie, solaire, vivant

Zapraszamy do zanurzenia się w świat ich twórczości:

Posłuchaj audycji „Un jour un mot” : https://read.bookcreator.com/mZ8w3IUq8DdLuPbGhVoZMFYWDgq1/26pQrfIYQ3m6_igXM_NMTw

Przeglądaj cyfrową książkę „Dis-moi dix mots”: https://read.bookcreator.com/mZ8w3IUq8DdLuPbGhVoZMFYWDgq1/FomPIqPvQ46b4MlCcFkq4g

Brawo dla wszystkich uczniów za ich udział i zaangażowanie w ten projekt!

Jesteśmy dumni widząc, jak wyrażają swoją kreatywność wokół języka francuskiego i kwestii środowiskowych.

Szkoła francuska ma przyjemność ogłosić nazwiska dwóch uczniów, którzy będą reprezentować szkołę w finale ZECO konkursu Mali Mistrzowie Czytania.

W czwartek 16 stycznia sześcioro uczniów CM2 z trzech klas naszej szkoły spotkało się na szkolnym finale. Ich pełne pasji czytania urzekły publiczność i jurorów, co sprawiło, że wybór był szczególnie trudny…

Po długich obradach jurorzy ostatecznie wybrali dwóch uczniów:

Obaj będą dumnie reprezentować LFV podczas finału ZECO – AEFE, który odbędzie się w naszej szkole 12 marca. LFV ma zaszczyt organizować to wydarzenie drugi rok z rzędu, po sukcesie finału 2024 w Ambasadzie Francuskiej w Polsce.

Chcielibyśmy również serdecznie pogratulować pozostałym uczestnikom, Noemi i Lucienowi (CM2B) oraz Noémi i Malekowi (CM2C), za ich zaangażowanie i talent. Wielkie brawa należą się również nauczycielom i zespołowi organizacyjnemu za ich zaangażowanie w ten wspaniały projekt!

W ubiegłym roku nasza uczennica Valentine Binoit zwyciężyła w finale ZECO, a następnie wzięła udział w finale europejskim w Comédie-Française, gdzie zachwyciła publiczność fragmentem „Élisabeth sous les toits”.

Życzymy Camille i Paulowi powodzenia w finale ZECO i z niecierpliwością czekamy na wspieranie ich w tej nowej literackiej przygodzie!

Odkryjcie lektury uczestniczących uczniów: