W czwartek, 6 listopada 2025 r., Liceum Francuskie w Warszawie (LFV) zmobilizowało się do swojego pierwszego udziału w Dniu Stop Przemocy (Journée Non Au Harcèlement – NAH). Dzień ten był w całości poświęcony podnoszeniu świadomości, dialogowi i współpracy, podkreślając zaangażowanie placówki w walkę z tą plagą.
Uczniowie, od klasy 6 do Terminale, uczestniczyli w zajęciach w zespołach mieszanych (klasy 6-5-4 z jednej strony, 3-2nde-1ère-Tle z drugiej), co sprzyjało wzajemnej pomocy, wymianie doświadczeń między poziomami i lepszemu zrozumieniu zjawiska.
Ta mobilizacja jest w pełni zgodna z krajowym programem PHARE, który został rozszerzony na wszystkie francuskie szkoły za granicą. LFV opiera się na swoich 20 Ambasadorach PHARE, pochodzących z klas 6, 5, 4, 1ère i Terminale. Po rygorystycznym szkoleniu, ci uczniowie są pełnoprawnymi członkami systemu, przeszkolonymi do wykrywania sytuacji przemocy i edukowania swoich rówieśników.
Dzień był bogaty i urozmaicony:
- Chwile refleksji i rozmowy pozwoliły uczniom zrozumieć zjawisko przemocy oraz dowiedzieć się, jak działać, aby mu zapobiegać.
- Aktywności łączyły Yogę, zarządzanie emocjami i warsztaty kreatywne (z kredkami i pisakami!), podkreślając, że dobrostan jest sercem profilaktyki.
- Społeczność mogła obejrzeć świadectwa i występy, w tym pokaz grupy tanecznej LFV, aby wyrazić sprzeciw wobec przemocy poprzez sztukę.
Szkoła podstawowa również bardzo się zaangażowała, aby ten dzień był wyjątkowy.
W Przedszkolu dzieci zostały uwrażliwione na życzliwość, empatię i znaczenie rozmowy z dorosłym po przeczytaniu książeczki „ROUGE”. Następnie ozdobiły wszystkie litery hasła „NON AU HARCELEMENT” (STOP PRZEMOCY) niebieskimi wzorami.
Klasy CP (odpowiednik zerówki) przygotowały wystawę w holu, którą wszyscy mogli podziwiać.
Uczniowie CM1 (klasa III) opracowali akrostych na słowo „przemoc” po wysłuchaniu opowiadań i udziale w debacie na podstawie filmów „1 jour, 1 question” (1 dzień, 1 pytanie).
Dyrektor spotkał się z klasami CM2 (klasa IV), aby rozpocząć debatę na temat ról różnych stron (prześladowca – ofiara – świadkowie) i konieczności rozmawiania o tym z dorosłym.
Eko-delegaci naoliwili Ławeczkę Przyjaźni (le banc de l’amitié), przeznaczoną dla dzieci, które czują się samotne, aby mogły zasygnalizować swoją potrzebę i by inni mogli do nich podejść.
Dzień upłynął w pozytywnej atmosferze, a dzięki łagodnej pogodzie, zajęcia mogły odbyć się w najlepszych warunkach. Bardzo pozytywne opinie od rodzin i młodzieży potwierdzają konieczność podjęcia tych działań.
Ogromne podziękowania dla całej społeczności za sukces Dnia NAH, dzięki wzorowemu zaangażowaniu nauczycieli, ze specjalnym wyróżnieniem dla Isabelle Godard, dostępności personelu AED oraz udziałowi rodziców. To kluczowe zaangażowanie naszych uczniów, zwłaszcza Ambasadorów PHARE, nadało pełne znaczenie tej zbiorowej mobilizacji.





















