Udział LFV w „Tygodniu Francuskich szkół na świecie”

Pod koniec listopada uczniowie i nauczyciele w Liceum Francuskim w Warszawie poświęcili czas na ważną tematykę: zrównoważony rozwój. W ramach udziału w „Tygodniu Francuskich szkół na świecie” zorganizowanym przez A.E.F.E. pt. „Sztuka, nauka i zrównoważony rozwój: jak francuska edukacja może przygotować młodzież do świata przyszłości”, szkoła zorganizowała kilka projektów i akcji edukacyjnych dla uczniów w celu podnoszenia poziomu świadomości ekologicznej.

Celem warsztatów przeprowadzonych w klasach, a w szczególności w szkole podstawowej, od przedszkolaków aż po uczniów CM2, była nie tylko edukacja i uwrażliwienie na konieczność ochrony naszej planety, ale także zachęcanie dzieci do występowania z własną inicjatywą.

W tym czasie odbyło się wiele wydarzeń i akcji, na których poruszano takie tematy jak:: odpowiedzialne zużycie energii, recykling odpadów, kryzys klimatyczny, sezonowość warzyw i owoców, rolnictwo ekologiczne, a także cztery żywioły rządzące przyrodą.

Sztuka i nauka

Piękno natury można odkrywać również poprzez sztukę, i to właśnie zgłębiały nasze przedszkolaki: powstały rysunki przedstawiające  pejzaż jesienny, inspirowany obrazem amerykańskiego malarza Jaspera Francisa Cropsey’a oraz taniec apaszek imitujący powiew wiatru.

Ponadto dzieci uczestniczyły w eksperymentach naukowych z ziemią i wodą, a także badały cztery żywioły przyrody.

Recykling  i segregacja odpadów

Odpowiedzialny obywatel wie, że segregacja śmieci to nasz obowiązek. Ten temat był omawiany na lekcjach w klasach CM2 C i CE1 C. Uczniowie CM2 C przygotowali przygotowali własne propozycje segregacji odpadów w klasie. Ale to nie wszystko! Możemy teraz liczyć na powołanie „zielonej drużyny”, która będzie zajmować się zbieraniem śmieci i ich segregacją na szkolnym placu zabaw.

Uczniowie klasy CE1 wzięli udział w warsztatach na temat sortowania odpadów i recyklingu, na których posługując się swoim zmysłami (słuchem, wzrokiem, dotykiem) oraz wykorzystując magnesy, uczyli się identyfikować różne rodzaje śmieci.

A nasi uczniowie klasy CE 2 A zaangażowali się w produkcję papieru z odzysku. W tym celu wykorzystali starą gazetę, którą przetworzyli w szary arkusz papieru z kolorowymi elementami.

Zrozumieć kryzys klimatyczny

Uczniowie gimnazjum i szkoły podstawowej wzięli udział w warsztatach Mozaiki klimatycznej – jest to interaktywne narzędzie edukacyjne, które obrazuje przyczyny i skutki  zmian klimatycznych.

Klasa 2nde A gościła animatorów z Mozaiki klimatycznej, którzy przybliżyli wiedzę na temat zmian klimatycznych. Natomiast klasa CM2 C przygotowała własną mozaikę klimatyczną!

Oszczędzanie energii

Uczniowie klasy CM2 B zajęli się kwestią odpowiedzialnego zużycia energii. Na lekcjach poruszane były różne zagadnienia naukowe i techniczne takie jak: produkcja energii, źródła energii odnawialnej, różnica pomiędzy mocą a energią… Celem było zrozumienie, czym jest zrównoważona energia, ale też promowanie dobrych nawyków w kwestii oszczędzania energii. Na koniec zajęć dzieci przygotowały plakaty edukacyjne na następujące tematy: Dlaczego potrzebujemy energii? Jakie są nasze źródła energii? Co to jest zrównoważona energia? Jak oszczędzać energię w naszym codziennym życiu?

W przedszkolu dzieci z Grande section wykonały plakaty, na których zobowiązały się do szanowania Ziemi, zarówno w domu, jak i w szkole, poprzez konkretne działanie ograniczające ich wpływ na środowisko.

Opieka nad permakulturowym ogrodem warzywnym

LFV przywiązuje szczególną wagą do swojego permakulturowego ogródka warzywnego, dlatego też uczniowie klasy CM2 C, wyposażeni w narzędzia ogrodnicze, zabrali się do prac w ogrodzie i zajęli się sadzonkami w mini szklarniach. Dodatkowo sami wymyślili i zbudowali ogród wertykalny wykonany z materiałów pochodzących z recyklingu.

Młodzi uczniowie z  Grande Section zainspirowali się ogrodem warzywnym i skonstruowali ruchomą rzeźbę, tzw. mobil, na temat „jesienne i zimowe owoce i warzywa”. Mobil jest zawieszony na korytarzu przedszkola na Sadybie i każdy może go wykorzystać jako inspirację przy tworzeniu swojego tygodniowego jadłospisu.